zondag, september 21, 2008

Het Italiaans...


Het Italiaans,


Het Italiaans is een mooie en kleurijke taal..Ik woon in Italie vanaf 1990. En heb in de acht jaar die ik in Napels heb gewoond veel door zelfstudie geleerd..In Varese, waar ik nu al 10 jaar woon heb ik het Italiaans zeker verfijnt...

Helemaal zal ik het nooit onder de knie krijgen..maar dat komt niet door mijn lage IQ maar, volgens mij, door het "Italiaans gedraai met de omelet"...de babelonische rommel die ze er zelf van maken om maar niet hun ongelijk, minderheid, zwakke punten of vul zelf maar in toe te geven..

Ik vind dat Ron daar al een geweldig voorbeeld van heeft gegeven met de woorden:Plakband en wegrestaurant.

Maar dat simpele voorbeeld zit in het hele leven van de doorsnee Italiaan. Neem de bureaucratie... die is er echt niet altijd omdat er zo veel papier werk is(die is er wel) maar ook vaak omdat niemand precies weet hoe sommige dingen gaan. Neem de ASL..ik heb een boekje of folder gevraagd waar onze rechten, plichten of alles wat ook met de ASL heeft te maken. Dat stukje papier met de broodnodige banale uitleg hebben we niet.

En zo hebben we zeker allemaal een berg voorbeelden..


Maargoed, waarom heb ik deze intro: Wij hebben een leuk zomer huis in Capitello. Zuid Italie.

Dichtbij Sapri. Een kleine hoopje tweede huizen van voornamelijk Napolitaanse families.

De tijd is daar blijven stilstaan. De mensen leven daar nog een aantal decenia terug...

En de regels die daar gelden is doodgewoon die van de sterkste.

Een vriendin van mijn schoonmoeder( jaja ook zij was erbij maar daar een andere keer meer over...) zei dat er waarschijnlijk in en om Capitello zo veel "inteelt" is geweest dat er twee mogelijkheden zijn:of een super intelligent volk of een berg kneuzen...

Aan jullie de keus: Na alle gevechten over de vuilnis, waar het heen moet(niet in mijn tuin) wie het geproduceerd heeft(ikke niet) hoopten we toch dat er iets was opgelost..
Kennelijk hebben ze er werkelijk geen bal van begrepen.
Bekijk de foto goed: Buiten de vuilnis die er dus niet naast hoort te liggen, was de groene bak leeg! En raar want er hingen toch maar liefst 2 in , voor mij duidelijk Italiaans, bordjes bij.
Eén met: verboden vuilnis te deponeren.
Eén met:geen afval plaatsen.
Volgens mijn banale cursus Italiaans betekent het allebij het zelfde....
Verder..
Geen comentaar..

Geen opmerkingen: