donderdag, mei 22, 2008

VB stelt zich voor

Salve!

Ik ben Vanessa en vanaf vandaag ook 'medeItaliëSchrijfster'. Geboren in Verona en daar gewoond tot mijn 19e levensjaar. Mijn moeder komt uit voormalig NederlandsIndië en heeft 12 jaar in NL gewoond waardoor ik regelmatig voor vakantie in NL was, tot ik besloot om er een tijdje heen te gaan wonen en de taal te gaan leren (omdat mijn moeder helaas met drie kinderen nooit tijd had gehad om ons NLs te leren, ons woordenschat bleef toen bij 'walteroesten' en 'skefenintjen'). In NL heb ik voornamelijk in Den Haag en Scheveningen gewoond waar ik in de sector horeca, toerisme en telecommunicatie heb gewerkt. Mijn Nederlands was binnen een jaar al goed genoeg om opleidigen te mogen volgen en daar heb ik graag gebruik van gemaakt.

Hoe leuk ik NL altijd gevonden heb, ben ik steeds een paar keer per jaar naar Italië gegaan. De warmte (letterlijk en figuurlijk) in dit land is het eerste wat ik in NL mis.

Sinds mei 2007 woon ik weer in Italië, in de streek Le Marche, vlakbij San Benedetto del Tronto aan de Adriatische kust. Voor mij een nieuwe grote levenservaring, niet alleen omdat we (mijn man, dochter en ik) het roer om hebben gegooid, maar vooral omdat ik met mijn dubbele nationaliteitsgevoelens zit... Italië is prachtig, de mensen zijn zo hartelijk, het landschap is zo veelzijdig en het eten is fantastisch... maar wat ben ik in 18 jaar toch Nederlands geworden!!! Iedere dag hier maakt me weer een beetje meer Italiaans en dat is een bewuste ervaring...

Binnenkort speelt het Nederlands elftal tegen het Italiaanse en ik weet het al... ik ga huilen bij beide volkslieden!!!!

VB staat voor Vanessa Bussola en tevens Villa Bussola, ons bedrijf.
http://www.villabussola.com/

4 opmerkingen:

Liesbeth zei

Benvenuta Vanessa!
Leuk dat je het team komt versterken. Ik ben heel benieuwd hoe jij Italië nu ervaart en zie uit naar je verhalen.

Ron Roelandt zei

Hé Vanessa,
wat leuk dat je ons team komt versterken. Gezien je aanloop tot waar je nu bent heb je vast en zeker een boel interessants te vertellen. Ik ben heel benieuwd.

Un saluto,
Ron

Anoniem zei

Hoi Vanessa,

Fijn dat je hier wat gaat vertellen. Ik herken mijzelf een beetje in je "gespleten" afkomst en begrijp volkomen dat het niet altijd makkelijk is, om daarmee in het reine te komen.
Vanuit Den Haag kwam ik in een Italiaans stadje, en jij vanuit een stad als Verona naar Den Haag
Ik hoop dat je, in de Marche, waar je nu woont met je gezin, je draai vindt. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je thuis, je huis is, waar je je eigen familie opbouwd.

Anoniem zei

Ik ben niet anoniem maar Napw,
met al die letters en wachtwoord kom ik er soms niet doorheen.