zaterdag, november 17, 2007

Dikke buiken en dunne benen

Shoppen voor nieuwe kleren in Italië is voor mij een stuk minder leuk om te doen dan dat het klinkt. Italië is het modeland bij uitstek: Gucci, D&G, Cavalli, Diesel. Vele van de grote modehuizen vinden hier hun oorsprong, maar dat wil niet zeggen dat alle Italianen ook designer kleding dragen en dat geldt ook voor mij. Ik ben aangewezen op de winkels voor het gewone volk en natuurlijk de markt. Maar daar kan je dan weer geen kleding passen, dus loop ik op de markt rond met een meetlint om te berekenen of ik in een shirtje pas of niet.

Als ik in een winkel door de kledingrekken snuffel, vallen voor mij al veel kledingstukken af omdat ik ze te kort, te strak of te bloot vind. Ondanks dat ik toch redelijk slank ben, heb ik niet meer het lichaam van een 18-jarige en sommige dingen kunnen nou eenmaal beter bedekt blijven. Omdat de maten hier wat kleiner zijn dan in Nederland, laat ik de XS, S en M links liggen en richt me alleen op L en XL. Enthousiast begin ik een bloesje van boven naar beneden dicht te knopen, tot halverwege gaat het goed, maar het knoopje ter hoogte van mijn navel trekt een beetje en de knoopjes daar onder gaan helemaal niet dicht. Ik controlleer de maat: ja hoor, het is echt een XL. Ok, we kunnen dus vast stellen dat mijn buik te dik is voor de Italiaanse bloesjes. Maar als de XL mij al strak om de buik zit, wie past er dan in hemelsnaam in de XS? Isabella Caro uit de No Anorexia campagne misschien?

Dan maar een broek proberen. De Italiaanse broek zit mij vreemd genoeg meestal te wijd op de buik en moet ik de riem flink aansnoeren anders zakt hij af. Zolang ik blijf staan, past hij goed op de benen. Lekker zitten kan ik er niet mee, dan knellen mijn dijen af. Blijkbaar hebben de Italiaanse vrouwen dikke buiken en dunne benen en is daar het model van de broek op afgestemd.

Bh's verkopen ze in de maten 1, 2, 3 en 4. Hoe vertaal ik dat naar een Hollandse cupmaat? Eerst dan maar een 2 proberen. Nee, die is te klein en zit zo strak om mijn ribben dat ik bijna geen adem meer kan halen. Een maatje 3 dan. Nee, die cup is me te groot, maar zit nog steeds zo strak om mijn ribben dat ik bijna geen adem meer kan halen. Een ander modelletje dan. Na tevergeefs nog 5 bh's gepast te hebben, kleed ik me met verward haar en een rood hoofd van de inspanning maar weer aan. Het ondergoed dat ik thuis in de kast heb liggen, kan nog best wel een paar maanden mee totdat ik weer een bezoekje aan Nederland ga brengen.

Als ik dan toch in Nederland ga shoppen, koop ik ook wel gelijk een paar laarzen. Mijn kuiten zijn namelijk te dik voor de Italiaanse laarzen: ik krijg de rits niet dicht.

Winkelen in Florence is dus helemaal niet zo leuk als het klinkt. Terwijl ik worstel om weer uit een te strak shirtje maat XL te komen, zakt de moed en mijn zelfvertrouwen mij in de schoenen. Vanmorgen liep ik nog fier rechtop, maar nu sjok ik moe en met afgezakte schouders weer naar huis.

1 opmerking:

Anoniem zei

Tip: kijk voor de 'gewone' kleding ook eens bij de mannenzaken. De mode voor heren is in Italie vaak zo verwijfd dat het niet opvalt dat het geen dameskleding is en opeens pas je makkelijk in M!