maandag, november 12, 2007

Carolina Chiacchierona/alias Jacqueline Broekhuizen















Ook ik zal me even voorstellen:

Niet geboren, maar wel opgegroeid in Italie (Varese) heb ik tot 15 jaar geleden daar ook gewoond. Ben er dus op school geweest, en ben tolk/vertaalster Italiaans/Nederlands. Sinds de geboorte van mijn kinderen in de jaren zeventig, ben ik me echter gaan toeleggen op het lesgeven van Italiaans aan buitenlanders, aangezien ik te veel op pad moest als tolk en dat niet te combineren was met de kinderen. Ik heb o.a. in Perugia en Venezia allerlei bijscholingscursussen gevolgd hiervoor. Jarenlang had ik een eigen taleninstituut in Varese samen met andere docenten en was ik verantwoordelijk voor de afdeling Italiano per stranieri. In die jaren heb ik samen met het instituut Leonardo da Vinci uit Firenze het examen AIL ontwikkeld en ben daar nog steeds actief voor als examinatrice. Sinds ik in Nederland ben gaan wonen (oorspronkelijk door het werk van mijn nu ex-man, een Italiaan) ben ik fulltime werkzaam als docente Italiaans in Vught bij het taleninstituut Regina Coeli ofwel de nonnetjes van Vught. Daarnaast heb ik mijn eigen organisatie La Divina, die taal en cultuurreizen organiseert naar Italie en waarbij dan een heel speciale lesmethode wordt gebruikt, de suggestopedie. Sinds 7 jaar ben ik suggestopedisch docente, waarvoor ik een 2 jarige opleiding (in deeltijd) heb gevolgd. La Divina organiseert ook zo nu en dan workshops van 1 dag, waarbij dus ook met deze lesmethode wordt gewerkt. Mijn werknaam bij de La Divina lessen is Carolina Chiacchierona.
Ik heb een appartement in de omgeving van Varese en heb er veel vrienden en ook nog familie (eigenlijk van mijn ex, maar dat blijft toch familie na 26 jaar huwelijk) en kom er heel erg veel. Omdat mijn ouders veel van reizen hielden en ik ook, hebben wij sinds de jaren vijftig door heel Italie gereisd en ben ik, denk ik, eigenlijk overal geweest in Italie.
Ik houd erg van schrijven en het lijkt me leuk om stukjes te schrijven over de lessen Italiaans
met grappige anekdotes en over de verschillende studenten die ik zo al les gegeven heb.
Jacqueline

Geen opmerkingen: